Dag 10 Fort white

21 februari 2024 - Fort White, Verenigde Staten

Vandaag hadden we geen tijd afgesproken om uit bed te komen, lekker rustig aan doen en we zien wel. Na het ontbijt zijn we even naar het dorpje Fort White gereden . Er was daar een cache en we moesten ook nog even drinken hebben voor bij de bbq. Dit is nog geen 5 minuten rijden bij ons huisje vandaan. Meer het centrum gedeelte en wij zitten er buiten.  Toen weer terug naar het huisje het was nog geen 12 uur en het was al 19 graden ik ben me meteen om gaan kleden en in de hottub en daarna met de bbq begonnen na het eten nog even weer samen in de hottub. En daarna lekker in het zonnetje zitten en genieten. Toen even een lekkere douche genomen en daarna nog even bij de open haard gezien, toch een leuk gezicht dat brandende haardje . Na dat de zon weg begon te gaan van de veranda ben ik met de koffer een beetje in gaan pakken. Oh oh wat worden mijn honden weer verwent :-)  Morgen zullen we dit huisje weer verlaten en weer naar Jacksonville rijden en daar hebben we nog een overnachting in het hotel waar we de eerste dag in Florida ook sliepen. Dit kon niet anders aangezien er morgen al andere mensen gereserveerd hadden. Achteraf vinden we dit niet zo erg nu kunnen we lekker rustig aan doen op de laatste dag hier.

======================

Iets over Fort White.

Fort White, Florida werd in 1836 gebouwd als militair fort tijdens de Tweede Seminole Oorlog. Het doel van het fort was om de Cow Creek Settlement te beschermen. Voorraden werden per stoomboot de Santa Fe-rivier opgevoerd en vanuit Fort White naar andere nabijgelegen forten en kolonisten gedistribueerd. De werkelijke locatie van het fort bevond zich ongeveer vier (4) mijl ten westen van de huidige stad aan de rivier de Santa Fe. Het fort werd op 26 juni 1842 verlaten vanwege ziekte onder de troepen. Er zijn vandaag geen overblijfselen van het fort zichtbaar.

De stad werd opgericht in 1884 en is nog steeds vernoemd naar het militaire fort. Na de komst van de spoorlijn in 1888 begon de stad te groeien dankzij industrieën als fosfaatwinning, terpentijnproductie en landbouwgewassen van katoen, bomen en sinaasappelen. De stad groeide snel uit tot 2.000 inwoners, maar daalde opnieuw in 1896 en 1897 als gevolg van de strenge winters die de citrusindustrie verwoestten.

In 1910 waren de grootste fosfaatvoorraden uitgeput en stopte de mijnbouw. De bolletjeskever maakte een einde aan de katoenteelt vóór de Eerste Wereldoorlog, waardoor de bevolking terugliep tot een paar honderd mensen, voornamelijk bestaande uit boeren en bosbouwers.

1. Jennie Meinen:
    21 februari 2024
    Nog even jullie reisverslag gelezen.
    Wat gaat het toch snel voor je het weet zitten jullie weer in het vliegtuig terug naar huis.
    Geniet nog van de laatste dagen in Amerika.
  2. Pa:
    22 februari 2024
    Ja, je kan het zien aan de verhalen. Ze worden korter. Maar toch nog een paar mooie vakantie dagen.Ik kan het alleen niet hebben, dat jullie in de zon liggen en ik hier met een dikke jas aan loop,Ik wens jullie een fijne terug reis.
  3. Lidy:
    22 februari 2024
    Nog effe genieten. Goede terugreis.
    Mooi foto's.
  4. Hetty:
    22 februari 2024
    Geniet nog even van het goede leven!!
  5. Truus:
    22 februari 2024
    Heb net jullie verslagen en foto's bekeken, dat was een mooie vakantie zo te zien. Goede reis terug!!

Jouw reactie